Chytré řasy aneb zelenina z moře

Zelenina z moře

V našich končinách moře bohužel nemáme, ale i tak je dobré si občas nějakou tu řasu „zobnout“, ať už si chcete ozvláštnit jídelníček, nebo jste jenom zvědaví, jak chutnají.

Já osobně jím pravidelně chlorellu, což sice není mořská, ale sladkovodní řasa, ale taky jsem si oblíbila japonská jídla a ty obsahují mnoho druhů řas, například řasu Wakame o které jsem se nedávno od své japonské švagrové dozvěděla, že obsahuje tři části, které vidíte na úvodním obrázku.

A jaké druhy řas existují a proč bychom je měli pravidelně konzumovat?

Mořské řasy jsou vlastně odrůdami chaluh, které rostou ve slaných vodách. Existuje více než tisíc různých druhů. Mnohé z nich jsou vhodné jako součást naší potravy.

Možná namítnete: „Moře je špinavé, a tak nebudu jíst něco, co v něm roste“, ale řasy jsou „chytré“, a tam kde je stupeň znečištění vody příliš vysoký, prostě nerostou.

Řasám se také přezdívá mořská zelenina, ale s „naší“ zeleninou jde jen těžko srovnávat. Možná Vás překvapí, že mají například mnohonásobně více minerálních látek, protože je absorbují z mořské vody

Jde hlavně o draslík, vápník, mangan, fosfor, železo a jód.
Z vitamínů to jsou: vitamín A, vitamín C a vitamíny skupiny B. 

Tato „mořská zelenina“ je bohatá na rozpustné druhy vlákniny – algináty, karagenan a agar, které jsou jen velmi omezeně stravitelné, a proto zvyšují pocit nasycenosti.

A proto, když si přidáte řasy k jídlu, sníte toho méně, budete mít pocit sytosti a ještě budete zdravější:-)

Fytochemikálie obsažené v řasách mají vysokou antioxidační aktivitu, příznivě působí na cévní systém, snižují hladinu cholesterolu v krvi a krevní tlak.
Usnadňují trávení, proto je v přímořských zemích přidávají často k tučným či smaženým pokrmům.
Vysoký obsah jódu může být pozitivem u lidí s hypofunkcí štítné žlázy. 
Pomáhají také odstraňovat toxické látky z našeho těla, například těžké kovy kadmium, olovo a rtuť.

O těžkých kovech jsem psala v minulém článku a pokud jste ho nečetli, odkaz je zde:

A jaké jsou druhy řas, které jsou k dostání i v České republice?

Nori

  • Nori je nejčastěji používaná mořská řasa.
  • Úplně nejjednodušší a pro začátečníky ideální, jsou zelené nori vločky, které jsou vhodné k okamžité spotřebě k dochucování pokrmů jako „koření“.
  • Její pláty se využívají také na přípravu sushi. 
  • Nemusíme je předem namáčet ani vařit.
  • Obsahuje velké množství vitamínu B, A a C.
  • Právě tento druh zlepšuje trávení těžkých a smažených jídel. 

Wakame

  • Wakame je vhodná pro začátečníky, jelikož nemá výrazné rybí aroma. Svou pěknou zelenou barvou a strukturou připomíná klasickou suchozemskou zeleninu.
  • Má vysoký obsah vlákniny, bílkovin, hořčíku, jódu, vápníku, železa a sodíku.
  • Dále čistí krev a pozitivně upravuje krevní tlak a pomáhá při zvýšené viskozitě krve.
  • Příprava této řasy je jednoduchá – kousek řasy se opláchne a namočí do studené vody. Po 10 minutách změkne a může se krájet a dát povařit na posledních pět minut do polévky, omáčky, luštěnin či obilovin.
  • Pokud ji namočíme na půl hodiny, můžeme ji jíst i syrovou.

Kombu

  • Řasa kombu je hlubokomořská řasa rostoucí v čistých, chladných, severních vodách. Tvoří tvrdé lístky, které dorůstají až délky 10 metrů.
  • U nás je známá také pod názvem kelp.
  • Obsahuje nejvíce jódu ze všech druhů.
  • Je velmi bohatá na kyselinu algináovou, která příznivě působí na čištění střev.
  • Odvádí z těla toxické zplodiny a usazeniny.
  • Také pomáhá snižovat hladinu cholesterolu v krvi a chrání před vysokým krevním tlakem.
  • Nevýhodou je, že se musí se asi hodinu vařit.  
  • Výborné je řasu rozlámat na kousky o velikosti poštovní známky a vařit společně s luštěninami nebo rýží natural, protože změkčuje vlákna ostatních potravin a usnadňuje tak jejich stravitelnost.

Dulse

  • Tento druh tvoří malé 15-30 cm dlouhé a tenké měkké vějířovité lístky.
  • Oceníte ji, pokud máte nedostatek železa, vápníku, hořčíku, fosforu a jódu.
  • Výrazně posiluje cévy.
  • Po namočení a nabobtnání jí lze obohatit salát. Nabobtnalou můžeme přidat i do polévek a omáček nebo směsí, společně ji ale ještě 10 minut povaříme.

Arame

  • Tato aromatická řasa má hnědé lístky, které sušením zčernají.
  • Arame obsahuje hlavně jód, vápník a železo. 
  • Při pravidelné konzumaci pomáhá snižovat krevní tlak, cholesterol a prospívá tak při všech cévních a srdečních chorobách.
  • Může být vhodným doplňkem obilninových a luštěninových jídel, díky ní se stanou stravitelnějšími.
  • Je také vhodná do salátů. Pokud jí vaříme v polévce, neměla by v ní zůstat déle než 10 minut, protože jinak by přehlušila ostatní chutě.

 

Všechny tyto řasy se dají koupit buď ve vybraných zdravých výživách nebo na e-shopu Countrylife.

Dobrou chuť a napište mi, jaké řasy máte rádi:-)

Renča

Zdroje:

http://nutricniordinace.cz/novinka/rasy-netradicni-prisada-z-more

http://www.vimcojim.cz/magazin/clanky/o-vyzive/Zelenina-z-more__s10010x9169.html

 

Renáta Nováková
Jsem to prostě já.... Nadšeně propaguji zdravý životní styl, nedržím žádnou dietu,sportuji tak, aby mě to bavilo a přiměřeně svému věku,dělám jenom ty věci, které považuji za správné,snažím se lidem říkat pravdu, i když je to někdy nepříjemné, nesnáším přetvářku. Můj příběh si přečtěte ZDE

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů najdete zde: http://rencanovakova.cz/gdpr/